Inmiddels ben ik, tussen de bedrijven door, halverwege de nationale cursus kunstmatige intelligentie en heb ik diverse webinars en online updates bekeken. Voor toezichthouders, bestuurders en managers die zich er nog niet in verdiept hebben, is het een aanrader het thema te omarmen. De nationale cursus vind ik met name interessant vanwege de diverse toepassingen die getoond worden. Bijvoorbeeld in de zorg, waarbij het perspectief van de cliënt en de zorgverlener aan bod komt. Ook geeft het de huidige stand van zaken rondom AI duidelijk aan en het toekomstperspectief. Veel dingen zullen bekend voorkomen, maar het geeft een goed overzicht en overzicht hebben is de basis van goed bestuur, toch?
Daar waar de mens beperkt is in rekensnelheid, concentratie, geduld, precisie etcera biedt AI duidelijk kansen voor verbeteren van processen en de kwaliteit van leven. Naast die kansen zijn er voor leiders en toezichthouders drie tips om in control te blijven:
- wees je bewust van beperkingen: een computer is niet menselijk slim en kent geen ethiek, maar doet precies wat je vraagt
- ken en denk dus goed na over de risico’s van ongewenste uitkomsten voor je organisatie en doelgroep als je AI in gaat zetten
- zet niet de oplossing, maar de behoeften van je doelgroep en je eigen moreel kompas centraal in het proces van ontwikkelen en toepassen van kunstmatige intelligentie.
Zie hieronder ter illustratie de Ted talk van Janelle Shane:
#goedbestuur #AIgoodgovernance #kunstmatigeintelligentie